الثلاثاء، أبريل 15، 2014

من مذكرات زوجة حديثة فشخ -5-


يا عزيزتي: ازاي تصيغي الأفكار الملخبطة في جمل مفهومة؟!

القاعدة بتقول: مش مهم.. اكتبي وخلاص

** بفكر في البنات، بتضايق أوي من البنات الي بتقعد تتكلم ع البنات وحش، سيبكو من النفسنة والحاجات اللي بتحصل في الصداقات أم أسلاك بايظة.. بس البنات حلوة، البنات ملكات التفاصيل، صاحبات القلوب اللي أرق من ورق الكلك الخفيف لما يتشد ع الآخر ويبقى مش حمل خبطة.. البنات اللي زي سطح الطارة والدف.. اللمس الخفيف يطلع منهم مزيكا متدلعة، الخبط الجامد بيبوظ كل حاجة، والخوازيق بتخرقهم تمامًا

البنات اللي مش عايزة غير إنها تتعامل كويس، تتعامل بتفهم وطيبة، يُحترم ضعفها بدون ماينضغط عليه..

من كام يوم جه فيلم هندي كانت صاحبتي اللي بتموت في الهندي حكيتلي عنه.. قلت أما أتفرج.. كان بيتكلم عن ست بتعمل طبيخ بيتي وجوزها طول الوقت بيقولها كلام معناه إنها ملهاش غير في كدة.. سافرت عشان تحضر فرح بنت اختها في أمريكا، كانت من الهنود الدقة القديمة اللي ميعرفوش يتكلموا انجليزي..

دخلت كافيه عشان تطلب حاجة، الطابور وراها طويل وهيا مش عارفة تصيغ الكلام وبتشاور.. الست عاملتها بجفاء جدا ووترتها جدا، وهيا بتحاول تقولها هيا عايزة تطلب ايه وتتجاهل نظرات الناس ليها.. ماعرفتش، خرجت برة الطابور فجأة وخبطت في الجارسون ووقعت كل حاجة وكل المطعم كان بيتفرج عليها.. خرجت تجري عشان تقعد على كرسي قريب وتعيط.. الموقف دة أثر فيا جدا، وحسيته جدا.. يا جماعة، البنات عايزة حد يعاملها كويس مش أكتر.. والكويس دة اللي هما محتاجينه، مش الكويس اللي من وجهة نظركم.. هتخسروا ايه لو عاملتوهم كويس؟

البنات.. البنات الصغيرة اللي ماشية في الشارع تلاتات وعندها فخر إنها بتعرف تضحك، فتقول إيفيهات عبيطة أوي وتضحك عليها أوي عشان تبان وسط الزحمة، البنات اللي لابسين هدوم مدارس إعدادي اللي فسحتهم الوحيدة هيا المدرسة.. فرحتهم الوحيدة هيا الوقفة قدام المراية قبل النزول للدرس، اللي فيه الولد الفلاني اللي كان بصلها مرة..

البنات اللي بتبقع بلوزتها أو إيشاربها وتخش الحمام تغسلها وتبصلها يمين وشمال.. باينة؟! وتخاف لا أثر المية يعمل بقعة.. الموضوع قالقها فعلًا.. عايزة تكون دايمًا حلوة، من غير ديفوهات، زي بنات المسلسلات اللي دايمًا شكلهم مش متبهدل.. هما بنات المسلسلات بيركبوا مواصلات وياكلوا في البريك؟

البنات اللي مستخبية في النضارات ولمة الشعر، اللي زعلانة إنها مليانة من تحت شوية، فلابسة هدوم أكبر من سنها.. ومش منتظرة أبدًا إن حد يقولها انتي حلوة.. هيا اقتنعت انها مش حلوة، وقررت تغوص في دة تمامًا.. البنات اللي بكرة تكبر، وتعمل الحواجب وتكتشف نضارة الوش وجمال الجسم اللي مش شبه الصورة اللي اتربت عليها.. البنات اللي بكرة تتمرد على عقد النقص.. ولا يمكن ماتتمردش؟ البنات اللي الدنيا هتوديها وتجيبها واحتمال تبقى كل حاجة وعكسها.. مين بيدعيلهم يقدروا؟!

أنا مشغولة على البنات..

** منظومة افتكار الخير.. لازم يتعمل منظومة تضمن افتكار الخير

عندنا قطة سودا في بني عايشة في العمارة، لعبت في دقنها مرة واحدة تقريبا في وقت كانت محتاجة فيه حنية أوي.. لما شافتني تاني افتكرتلي المرة دي، وفضلت مصاحباني ع السلم كذا يوم تطلع وتنزل معايا..

حد كان كاتب قريب إنه دلوقتي بيفقد أعصابه مع والده، وبينسى لما كان بيعلمه يقرا الجرايد، وعلمه الكتابة قبل مايخش كي جي، وأول مرة كتب قصة قصيرة طار بيه من الفرحة ونزل اشتراله قلم باركر غالي، ولما عرف إن نفسه يلعب شطرنج نزل يشتريله شطرنج عاج ب 150 جنيه في عز الرخص.. لما بيفتكرله كل دة، طب جزء من دة.. بيهدا ويطمن تمامًا، ويحس إن مفيش حاجة مستاهلة

أنا وحجازي كمان، منظومة افتكار الخير دايما بتسببلنا سعادة.. " فاكر أول مرة تشوفني وانت مستني عند مستشفى المنيرة ومتوتر ومستني عينك تقع عليا؟! وأول ماشفتني قلتلي: انتي شبه الصورة فعلا!" " فاكر لما جبتلي البجعة الكريستال؟ وانت مكسوف وانت بتديهالي.. ولما كنت متضايقة وقفت معايا عند محل الورد وحاولت تفتكر أسامي الوردات عشان تفرحني.." " فاكر يوم ما استلمنا أول نسخة من المجموعة؟ كنا مع بعض عند روزاليوسف ومالقيتش قلم أكتبلك بيه الإهداء فكتبتلك بقلم الكحل" " فاكر يوم ماعملتلك مفاجئة وانا راجعة من السفر وماقولتلكش اني جاية؟ وجيت طبيت ع البيت وانت نطيت من ع الكنبة وقمت حضنتني وماهمكش حد" فاكر؟.. فاكر كل حاجة؟ :))

منظومة افتكار الخير هتفضل دايما تبعت رحماتها للبيوت.. الغضب اللي بيمنعها من المرور هو المصيبة اللي لازم تتحل، مش المشكلة اللي عليها الخناقة.. طول ما المنظومة واخدة إشارة خضرا.. الخير هيدلدق ع الكنب ويخبط في السقف.. ويمس أرواحنا ولو رحنا منه فين، وياخدنا في سكته عشان نهرب.

6 التعليقات:

أحمد عبيد يقول...

قلمك قلبه كبير قوي يا ريهام .. بورك قلمك.

Lobna Ahmed يقول...

:)

Nada Emam ʚɞ يقول...

يا ريهام يا حلوة :*

HAla nAsr يقول...

البنات فعلا ارق الكائنات بس فين بقي الكائنات اﻻخرى اللى تحس بكده

غير معرف يقول...

انا الغريب اللي قاعد بيقرا في عربية نص نقل متقفلة من ورا ومبسوط ومطمن وبيقولك شكرا

افكار مبعثرة يقول...

انتي ازاي حلوة كده :)