الأحد، مايو 09، 2010

أيوة أنا عارف ..



من زمان ..



من قبل ما يبقي فيه جوايا حواديت عني ، أحكيها لنفسي و أنا بسمع الأغاني و أتنهد ،، أبتسم أو حتى أبكي ...


من قبلل ك دة ..
و أنا بحب الأغنية دي ..

" أيوة أنا عارف إن كلامي عليها كتير "


مقدرش أقول إني مبحبش عمرو دياب ،، أنا بحبه فعلا .. بتضايق بس لما يتوغل و ينتشر و يستمر و يستمررررر أول ما شرايطه بتنزل ،، بيبقى فاضل أفتح باب الشقة ألاقيه قاعد ع الأنتريه بتاعنا بيدندن بخلفية موسيقية من كاسيت ميكروباص بايظ ! .. لما الدنيا بتهدى بنزل الشريط و أسمعه في الرواق ،، بتبسط بيه و كتير كلمات الأغاني بتلمسني ..


عمرو دياب القديم بقى حاجة تانية خالص .. دة المود الرايق فعلا .. مود ذكريات و سفر ...أصل بابا كان بيشغله دايما في طريق مصر اسكندرية ،، و احنا مسافرين مع العيلة وبنتسابق مين هيوصل الريست الأول ،، أياميها كنا بنتبسط فعلا بالمصايف مش تقضية واجب ،، بنلعب لععععب .. و كنت أنا و العجلة و هواك ،، و عمرو دياب كتير و هشام عباس و فؤش القديم بردو ...


من أول " يا عمرنا يا قلبنا أنا ليا مين غيرك ؟ " .. و " أنا غيرت خلاص عنواني " و " شوقنا أكتر و اشتاقنا .. " لغاية اللي مش قديم أوي .. قمرين و حكاياتي اللي أنا عيشتها و .. أيوة أنا عارف ..


مش عاوزة أكتب كلماتها ،، هسيبكو تسمعو أحلى ،، بالمناسبة كمان .. بحس إن الأغنية دي مطلعة أحلى تون صوت من عمرو دياب.. الطبقة دي في صوته أحلى و أكتر طبقة فيها روح




و ...تتمسو بالنور :)


http://www.youtube.com/watch?v=SB5YAO1CAAw&feature=related

1 التعليقات:

Rushdy Kamel يقول...

انا حبيتها الاوي الاغنية دي اول مانزلت مع اني محبتش معظم الشريط

وكنت حاسس انها واقعية وحساسة اوي

بس احلى تون من عمر دياب هتلاقيه فعلا في القديم
من قمرين ونازل